Twee Toyota`s, plaats voor koffers

19 maart 2011 - Osaka, Japan

Zo, dit is hem dan, mijn eerste bericht vanuit Japan. Ik typ vanaf een computer die in de common room van ons hostel staat. We zijn gisteren om 14:00 vertrokken vanaf Schiphol en zijn na een bijzonder relaxte vlucht om ongeveer 9:10 's ochtends in Osaka aangekomen. Natuurlijk verloopt een reis niet zonder vervelende gebeurtenissen, en zo ook de mijne niet. Een uur voor ik uit Gouda zou vertrekken, ging mijn gloednieuwe koffer stuk. Tijdens het open ritsen sprong de rits er vanaf en braken de tandjes af. Ik wilde het in de eerste instantie zo laten, omdat ik 2 ritsen had. Maar eenmaal op Schiphol merkte ik dat de hele rits nu begon uit te scheuren. Om me een hoop moeite en ellende met bagage te besparen, hebben we toen maar besloten om ter plekke een nieuwe te kopen bij het Schiphol Seal Point, de oude tas gaat terug naar de winkel. De vliegreis was verder erg goed bevallen, want er was keuze uit televisie series, CD's en films waarvan sommige zelfs nog in de bioscoop draaien in Nederland. Ook het eten smaakte goed, en het ontbijt was zelfs heerlijk te noemen. Wel miste ik de twix. Op mijn vorige vluchten met Transavia (binnen Europa) kon ik altijd een flesje appelsap met een twix krijgen, dus die wilde ik graag om nostalgische redenen. De appelsap was aanwezig, maar de absentie van de twix was een steek in het hart. Gelukkig was er gratis koek. Het vliegtuig zat overigens vol met Japanners, er was echt maar een handje vol westerlingen aan boord. Onder het mom 'No Sleep till Osaka' hebben we, in tegenstelling tot alle Japanse reizigers, geen oog dicht gedaan.

Toen we in Osaka aan kwamen moesten we vingerafdrukken en een foto laten maken. Achter de balie zat een hele jolige, lieve Japanner die ons met zijn grappige stem en gezicht weer helemaal gelukkig maakte. Vervolgens hebben we geld ingewisseld, dat gaat hier heel keurig. Als je in de rij staat komt er een dame of heer aan om je te helpen met het invullen van een formuliertje, vervolgens tellen ze je geld en rekenen ze uit hoeveel Yen je krijgt. Daarna geven ze je een briefje waarmee je naar de balie kan om het geld daadwerkelijk in te wisselen, en zo is alles enorm snel afgehandeld. Toen ik mijn Japanse centen had ontvangen en ik op Nanja stond te wachten raakte ik in gesprek met een van de medewerkers daar. Hij begon al meteen enthousiast te praten over hoe knap hij het vond dat ik redelijk Japans sprak, en toen hij hoorde dat ik dat hier kwam studeren konden er een heleboel diepe buigingen vanaf. Toen we klaar waren op het vliegveld hebben we de trein gepakt naar het district van Osaka waar ons hostel ligt.

Eenmaal aangekomen ging het al gelijk mis. Met onze brakke, half slaperige hoofden liepen we totaal de verkeerde kant op en raakten we verdwaald. We vroegen het aan menig Japanner maar niemand kende ons hostel. Toen we het bij een winkeltje vroegen gingen ze zelfs een kaart halen en stonden ze 5 minuten lang met z'n 3en te discussieren over onze route. Uiteindelijk kwamen deze vriendelijke mensen er ook niet uit, en we waren toen echt ten einde raad...Opeens hoorden we de claxon van een auto en zat er een Japanner naar ons te wenken. Wij dachten in de eerste instantie dat hij het niet tegen ons had, dus gingen gewoon door met het bestuderen van onze kaart. Blijkbaar zaten we er toch naast, want de man parkeerde z'n auto en stapte uit. Hij had ons op de kaart zien kijken en wilde ons graag helpen. Helaas wist ook hij niet hoe je bij het hostel komt. Hij vroeg ons even te wachten en liep terug om met de vrouw die naast hem in de auto zat te spreken, toen wenkte hij ons weer. Toen we op hem af kwamen gooide hij de kofferbakken van 2 gloednieuwe Toyota's open, en nam onze koffers van ons over. Deze beste heer ging ons helpen zoeken met de auto en zou ons dan meteen bij het hostel afzetten! Na 10 minuten rondrijden had hij het gevonden en zette hij ons met al onze spullen voor het hostel af. Na ongeveer 10 diepe buigingen van ons namen we afscheid, en stonden wij nog totaal verbijsterd voor het hostel.

Ons hostel wordt gerunned door een aantal gasten die niet veel ouder zijn dan wij. Het is klein, rommelig en echt totaal geweldig. Het is echt zo'n typisch Japans gebouwtje dat ik totaal niet kan beschrijven, en daarom ga ik er morgen (of vanavond) een aantal foto's van posten. Ik zal dan ook het een en ander over Osaka vertellen en over hoe ons avontuur op de eerste dag verder is verlopen.

Het enige wat ik nog kan zeggen is: Japan, petje af, de mensen hier zijn echt geweldig.

7 Reacties

  1. els:
    19 maart 2011
    Hallo Bregt,
    Fijn dat jullie een goede vlucht hebben gehad. Ik had vannacht al gezien op de site van Kansai Airport dat jullie veilig geland waren, wat voor mij een hele opluchting was. Het is toch een vreemd gevoel als je weet dat je zoon ergens in de lucht hangt..
    Wat leuk dat je direct al met Japanners aan de praat kan en dat ze jullie zo goed geholpen hebben. Wij zitten hier te genieten van je verhaal!
    Hebben alle spullen (webcam etc) het goed overleefd in je nieuwe koffer?
    He, ik word er helemaal blij van dat alles tot nu toe zo goed verlopen is en dat jullie zo goed ontvangen zijn!
    Groetjes, mam en pap xxxxxxx
  2. Lotte:
    19 maart 2011
    Hey Bregt!
    Gelukkig dat jullie aan zijn gekomen in de hostel! Ik heb echt in een deuk gelachen om je post! Heel veel plezier daar en geniet van je avontuur!

    Liefs Lotte
  3. Alex:
    19 maart 2011
    Heeey b lijpe shit die jij weer meemaakt heeel veel plezier in japan maar dat zal wel goedkomen.
  4. Cheryl:
    19 maart 2011
    Dag liefje:)

    Wat een verschil zeg, die nette mensen in 日本 ten opzichte van de mensen in 中国 :p
    Ik ben blij voor je dat alles op een paar dingetjes na goed is gegaan:)
    Ben benieuwd naar wat je allemaal nog meer te vertellen hebt^^

    Doeg schatje, veel plezier en succes met alles uitzoeken!
  5. tim:
    19 maart 2011
    my boi,

    ken ook alleen jouw weer overkomen met die kutkoffer haha...

    heb je trouwens je telefoon mee? of kan ik je alleen via het wereld wijde web bereiken?

    nou ja iig heel veel plezier daar. oh en hoe lang heb je nou trouwens nog op schiphol staan wachten met ongeduldige henk?
  6. Tom:
    20 maart 2011
    Broseph!
    Lekker van die koffer dan, je was juist zo blij dat je een "goeie" nieuwe koffer had haha!
    Maar ach, het is gelijk wel weer een mooi verhaal voor in je dagboek.

    Wel bizar dat je er pas een dag bent en alweer zulke achterlijke shit heb meegemaakt,
    dat beloofd nog wat voor de rest van je trip!

    Heel veel plezier ouwe, en begin maar zo snel mogelijk met foto's te posten van je kamer, hostel, omgeving en weetikhet.
    Ik ben benieuwd!

    Ik lees je gauw vrind,
    salut.
  7. Mark:
    20 maart 2011
    Hey Bregt,

    Bale van die koffer.

    Wel mooi dat die mensen je zo goed mogelijk hebben geholpen, nog veel plezier daar.

    En tot je volgende blog!