Eerste schoolweek

17 april 2011 - Kyoto, Japan

What up! Het is alweer een tijdje geleden. Ik heb eigenlijk een heleboel te vertellen, maar ik heb meer te doen dus vandaag houd ik het bij de eerste schoolweek.

De afgelopen week was het "guidance week" bij ons op school. Dat hield in dat je wel gewoon elke dag Japanse les kreeg, maar je alle extra bijvakken optioneel kan volgen. De lessen van de bijvakken duurde ook maar half zo lang als normaal, zodat je er meerdere kon volgen binnen een uur. Het is de bedoeling dat we uiteindelijk minstens 4 bijvakken kiezen om aan het verplichte aantal studiepunten en studieuren te komen. Als we minder dan 20 uur school per week hebben is ons studentenvisum blijkbaar niet meer geldig, en mogen ze ons uit het land trappen. :P

In de eerste instantie was ik, op basis van de resultaten van mijn toets, op niveau 3 geplaatst. Niveau 3 was helaas veel te makkelijk, en ik ben al gauw overgegaan op niveau 4. Terwijl ze op niveau 3 mochten vertellen hoe hun huis eruit ziet, waren we op niveau 4 aan het discussiëren over irrelevante generalisatie, een stuk interessanter dus! De lessen waren over het algemeen erg leuk, evenals de leraren. We hebben elke dag een andere leraar voor Japans, en we krijgen onder anderen les van een zingend oma'tje, echt te gek. Na een drukke week school heb ik uiteindelijk mijn besluit qua bijvakken genomen. Ik ga Japanse geschiedenis, grammatica, moderne cultuur/maatschappij en "special Japanese" volgen. Bij special Japanese kijk je film en ga je daarover discussiëren. Zo leer je dus een hoop woorden die je in het dagelijks leven niet tegenkomt, maar in films wel!

Vanaf morgen beginnen de echte lessen dus. Het is eigenlijk een best leuk vooruitzicht, want ik heb alleen deze week al een hoop geleerd. Als ik weer wat meer tijd heb zal ik over epische karaoke verhalen vertellen, en een berichtje posten over de reis naar Arashi-yama!

Foto’s

4 Reacties

  1. Opa / Oma:
    17 april 2011
    Hallo, Bregd leuk artikel over je eerste week.
    Maar wat ik je vragen wilde,hoe gaan jullie Nederlanders en de Jap.leraren om met de enorme aanslag die het land getroffen hebben,merken jullie daar iets van of hebben jullie daar al nader over nagedacht.
    Hier in Ned.land is een benefied gehouden in de Arena met de toppers om geld in te samelen voor de slachtoffers daar in Japan,tevens was er ook een voedbal wedstijd tussen Ajax en een Japanse Club.
    Groedjes Opa Woerde.
  2. Sjaak:
    17 april 2011
    Hey gozer, als 発音 lessen er nog zijn (volgens mij een special Japanese) dan zou ik zeggen, kijk of je die nog kunt volgen. Is heel erg stoer.

    En misschien samen met Nanja en Ben kijken of je de Intercultural communication kan volgen van Jeff Berglund. (Is een les met Japanners, grotendeels in Engels) Veel leuker dan dat het in jaar 1 was en die Jeff woont al zo'n 40 jaar in Japan en weet ook echt tering veel, dus kan er ook nog best wel wat leren.

    In ieder geval, veel plezier met de lessen! ;)
  3. Bregt:
    18 april 2011
    Aan de ramp wordt hier lokaal niet zoveel aandacht besteed. In de les wordt er maar heel af en toe over gepraat, maar daar blijft het ook bij.

    @Sjaak
    De 発音 lessen vallen dus blijkbaar onder Japanese in Practice, en dat was het enige vak wat niet op die website vermeld stond...Heb wel andere interessante vakken gekozen maar we hebben het allemaal bij die vakken voor uitwisselingsstudenten gehouden. Er zaten wel interessante vakken bij die de Japanners ook volgen maar daar moest je de leraar van het specifieke vak voor opzoeken, en dat is er eigenlijk niet van gekomen.
  4. Annie/Hans:
    18 april 2011
    Leuk, les van een zingend oma tje? Mag je dan ook terug zingen? het is vast om nooit te vergeten.
    Groetjes uit Stad